LJZA dalība Lietuvas Ētikas Ombuda rīkotajā konferencē “Academic Ethics in Higher Education: Study Approaches, Assessment, and the Role of AI”

October 15, 2025

Darbsemināra dalībnieki pie galda strādā grupā

LJZA valdes locekles Laila Silamiķele un Raimonda Soloha 10.10.2025. Viļņā, Lietuvā piedalījās Lietuvas Ētikas Ombuda rīkotajā konferencē “Academic Ethics in Higher Education: Study Approaches, Assessment, and the Role of AI”.

LJZA dalība

Konferencē  Raimonda Soloha un Laila Silamiķele uzstājās ar ziņojumu “Exploring Academic Integrity in Latvian Higher Education: Insights from a Survey”, kurā atspoguļojās LJZA Ētikas darba grupas mērķtiecīgais darbs Latvijas akadēmiskā godīguma situācijas izvērtēšanā, lai pamatoti rosinātu neatkarīga ētikas biroja (ombuda) ieviešanu Latvijā. LJZA vairākus gadus sistēmiski iedziļinās akadēmiskā godīguma jautājumos Latvijā un aktīvi veicina jauno zinātnieku informētību par zinātnes ētiku. Konferences laikā veidojās vērtīgas diskusijas par prezentētajiem rezultātiem, tika dibināti jauni kontakti, kā arī Lailai un Raimondai bija iespēja piedalīties praktiskā darbseminārā “COALESCE: Science Communication Guidelines Aligned with Academic Ethics”, kuru organizēja Egle Ozolinčiūte (Lietuvas Ētikas Ombuda birojs). Darbseminārs rosināja diskusiju par zinātnes komunikāciju un tās ietekmi uz akadēmisko godīgumu.

LJZA pārstāves stāv auditorijas priekšā un uz ekrāna prezentē LJZA kontaktinformāciju

Programmas galvenie notikumi

Konferences atklāšanā piedalījās Lietuvas Valdības, Lietuvas Seima Izglītības, zinātnes un kultūras komisijas, Lietuvas Jauno zinātnieku apvienības, kā arī Lietuvas Akadēmiskās ētikas ombuda biroja vadītāja Reda Cimmperman.

Prof. Ana Marušič (University of Split School of Medicine, Croatia) uzstājās ar lekciju “Current Challenges of AI in Academic Publishing”. Šī lekcija saturēja daudz vērtīgas informācijas, sniedzot gan ieskatu akadēmiskā godīguma pārkāpumu attīstībā, gan piedāvājot struktūru apsvērumiem, kas jāņem vērā, lai nodrošinātu uzticēšanos gan institūcijām, gan procedūrām, gan zinātniskajiem rezultātiem.

Lietuvas Ētikas ombuda biroja pārstāve Rima Sinicke dalījās ar rezultātiem no nacionāla līmeņa aptaujas (N=725), kurā piedalījās akadēmiskās vides pārstāvji, sākot no doktorantūras studiju līmeņa. Aptaujā tika apskatītas 6 dažādas ar akadēmisko godīgumu saistītas tēmas. Rezultāti parāda, ka 77% aptaujāto uzticas vai drīzāk uzticas ētikas komisijām un kopumā 57% ziņotu tām par ētikas pārkāpumiem.

Noslēgumā tika prezentēts informatīvs materiāls par dažādu publicētāju izvirzītajām prasībām saistībā ar MI rīku izmantošanu publikācijās.

Konferences pēcpusdienas sesijā Anastasija Žonych (European Humanities University) uzstājās ar ziņojumu “Preventing Contract Cheating: The Lecturer’s Role in Academic Integrity”, kurā piedāvāja savu redzējumu par to, kā novērst to, ka studenti iegādājas studiju darbus un citus ar akadēmisko darbību saistītus pakalpojumus. Tika uzsvērta pasniedzēju loma šādu problēmu novēršanā.

Gabijas Juzėnaitės (Lithuanian National Union of Students) ziņojumā “The Complex Relationship Between Students and Generative AI” tika analizēti riski, ko studentu pieaugošā paļaušanās uz MI rīkiem var radīt mentālajai veselībai, aizstājot reālu cilvēku saziņu un psiholoģisko atbalstu.

Konferences noslēgumā Povilas Virbašius (Vilnius University Students’ Representation) ar ziņojuma ”Academic integrity in the light of AI: Student perspective” palīdzību rosināja vairāk uzticēties studentiem un mazāk nodarboties ar pārkāpumu sodīšanas darbībām. Pēc šī ziņojuma sekoja plaša diskusija ar auditoriju par to, kā balansēt atbalsta un preventīvos mehānismus ar atbildības uzņemšanos.

Ētikas konferences lektoru un pārstāvju kopbilde

 

Saistītie raksti